Warna-warni Dunia

Saturday, May 15, 2010



Warna-warni dunia.


**satu**

Melihat langit, tiada angin gembira, melainkan mendung di balik awan, menunduk ke pelusuk bumi, tiada daunan hijau, tinggal rumput nan tandus, ke mana lagi harus dipalingkan pandangan ini? Jijik mahu melihat dunia sekarang! Penuh pohon kebencian, api kemarahan, lautan keganasan. Semua ini hanya kepalsuan yang dinyatakan?


**dua**


“Mak untuk apa mak lahirkan saya?”, “ Ayah, kenapa manusia perlu menjadi pemimpin dunia? Bukankah manusia itu banyak salah silapnya”… bertalu soalan keluar dari benak si kecil. Ah, cukup gusar memikirkan jawapan ini. Mengapa rakan sebaya saya di Iraq kebuluran?,Rakan saya di Palestin bermain dengan hujanan peluru? Bayi yang masih kecil berlumuran darah? Apa makna rakan saya di Palestin bersaksikan pada kakinya yang kudung pada ganjaran di SyurgaNya?


**tiga**


Haram tetap haram disisi Islam, Tapi, kini, manusia berani menghalalkanya! Bukankah dia juga bersaksi pada Tuhan Muhammad SAW sekalian alam? Dia juga tahu akan dosa-dosa pada amalnya. Berani dia bertitah pada makhluk dengan angkuhnya, melawan aturan dan FirmanNya? Dia sesekali tidak layak untuk menjadi pemimpin umat. Tidak sekali-kali.


**empat**


“Wahai guru, apakah erti kejahilan dunia sekarang?” Ya, dunia ini sudah ke penghujungnya. Lalu, apa yang harus saya lakukan? Berdepan dengan sorak gembira mereka-mereka yang bangga menghimpun dosa. Bangga melanggar perintahNya. Mahu dunia menjadi milik mereka. Buat apa hidup dengan peraturan, biarkan kami bebas begini!...Inilah jawapan bangsa umat yang tidak pernah mengira titik peluh dan darah Nabi mereka.


** lima**


Dunia penuh bahagia? Penuh kasih-sayang? Penuh kemaafan? Benarkah? Oh, dunia penuh warna-warni, semacam pelangi yang menghiasi awan di langit. Indah bukan? Kalau mahu seindah itu, harus dulu menelan ranjau ujian. Perlu menerima gerimis dan harus ada sinar mentari, baru bisa pelangi yang berwarna-warni terukir di medan bahagia. Benarkah ayah? Benarkah mak? Kebuntuan berakar tunjang mencengkam!




0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...