BILA INI TERJADI

Monday, July 18, 2011


Bismillah Wal Hamdulillah...

-BILA INI TERJADI-

1. Bila ego menguasai diri

Apa yang ada pada orang lain? Siapa mereka untuk diikuti dan didengari kata-katanya? Kenapa harus meminta dan merayu pada yang lain? Ahh, terlalu aib mahu memandang yang lain, mahu meminta nasihat.. Aku punya kuasa, punya pengaruh, punya ilmu yang banyak(kononnya), punya kekayaan, punya segalanya!... Lupa, hidup perlu kepada yang lain, saling melengkapi.


2. Bila Ilmu dibangga, bukan diamal

Aku hebat, belajar di tempat-tempat bagus, punya guru yang hebat, punya pengalaman yang banyak, punya penuntut ilmu yang banyak untuk bekejar menadah ilmuku (kononnya), Ya, akulah tuan guru yang hebat, dia ni hanya ustaz, dia tu tak mengaji mana pun. Huhh, berbangga dengan penuh ujub, padahal amalan dari ilmu yang kononnya banyak itu, sekadar di pinggiran.


3. Bila Kuasa disalahguna

Semua yang tidak sama haluan, akan dipinggirkan. Yang tidak bersalah dihukum, ya, kerana tidak mendengar kata dan telunjuknya. Kuasa baginya adalah segalanya, dengan kuasa dia bermewah, dengan kuasa dia bermegah, dengan kuasa, dia boleh melakukan apa sahaja. Hingga terlupa amanah pada jawatan yang dikurniakanNya, akan dihisab, dihitung di hadapan Al-Malik kelak.


4. Bila berhimpun untuk kebenaran


Yang mengaku bijak pandai sibuk mencari fatwa, mencari dalil, ini bukan jalan terbaik. Kita punya cara yang lebih ahsan. Semua bijak pandai yang tak pernah kelihatan, tiba-tiba ramai menonjolkan diri. Meluahkan rasa dan menarik perhatian bukan dengan cara berhimpun. Padahal, segala macam cara yang ahsan itu sudah dibuat.Namun, kezaliman dan penipuan terus bermaharajalela. Rupanya, ramai golongan agamawan yang hebat, cuma untuk isu-isu sebegini baru kelihatan.


5. Bila berhimpun untuk keseronokan

Remaja berhimpun untuk berpesta, segala macam konsert yang terang-terang merosakkan akhlak bebas beracara. Ya, kami remaja punya perasaan, mahu meluahkan rasa, menghilangkan tekanan. Yang bijak pandai tidak pula sibuk berfatwa, menyatakan dalil yang benar. Masing-masing diam membisu. Kalau benar ada cara yang ahsan, mengapa tidak digunak untuk membanteras segala kerosakan?


Sisipan :


Mohon Allah pelihara dari golongan-golongan yang tersimpang dari jalanNya, ameen.


Oleh:

Hurriyyah Abdul Mokti

Suri di Bait As-Shahriyyah

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...