Ujian: TarbiahNya

Thursday, May 21, 2009


Ujian buat Perak, di Malaysia dan di Mesir.

1. Situasi Malaysia:


Kita maklumi sudah segala kronologi politik kotor yang berlaku di Perak.Hingga ke saat saya menulis bahan ini, mahkamah masih belum membuat keputusan, dan maklumi sudah, keputusannya pada Jumaat ini. Dulu, pernah saya menulis, meminta sabar kepada Dato’ Zambry (yang tak mahu naik Camry) agar bersabar atas keputusan mahkamah meletakkan MB Nizar MB Perak yang sah. Saya masih memberi harapan kepadanya untuk masa akan datang.Namun, belum sempat MB Nizar bertugas kembali, tidak sampai beberapa waktu, beliau membuat rayuan kembali kepada mahkamah. Kini, saya tidak ingin sekali-kali merasakan dia layak untuk menjadi MB jika, inilah yang dibuat olehnya. Kepercayaan saya hilang terus. Nampaknya beliau masih tidak berpuas hati. Jika betul-betul ingin mendapatkan kepercayaan rakyat kepadanya, “bertemulah di gelanggang pilihnraya”. Pernah, satu petang kami bersembang sesama ahli bait mengenai isu Perak, seorang teman berseloroh, “ kalau dua-dua nak jadi MB sangat, kita buat dutyla kat deme. Seorang duty harini, seorang duty esok, senang sikit”. Kami semua ketawa.

2. Situasi di Mesir:


Ujian di Malaysia, begitulah coraknya. Kami anak-anak Perak di Mesir, pula diuji dengan cara lain. Walau ujian ini begitu kecil nilainya berbanding yang diterima oleh orang lain.Usah dikenang usaha-usaha untuk mendapatkan rumah Perak Baru, atau untuk meng’islah’ rumah Perak. Kini, penantian bakal berakhir, apabila Wisma Darul Ridzuan sudah tampan, segak bergaya di lorong 31 Hafeez Badawi Street. Dengarnya, ramai akhawat yang dah mula jatuh hati pada rumah yang diislah, berbanding rumah Baru nanti, itu tidak mengapa, yang pasti penantian ini bakal berakhir tidak lama lagi.

Apa cerita yang ingin saya coretkan, bagaimana ujian yang ditempuh oleh ahli KPIPM, yang menetap di rumah Perak Sementara. Bermula dari awal masuk, sedia maklum akan berkampung dalam kapasiti 15 orang satu syaqah.Pada awalnya, kami terpaksa berhimpit hampir 30 orang dalam satu syaqah, sementara menunggu satu syaqah lagi utuk siap. Bayangkan, dengan dapur yang hanya ada satu pada mulanya, digunakan untuk memasak seramai 30 orang dalam masa 2 minggu.Detik itu, kami terpaksa menumpang di imarah yang dulunya sebuah hospital, memang banyak lopak dan compang-camping pada bangunan itu. Saat ambang imtihan fasa satu, ujian Allah untuk kami, pelbagai gangguan makhlus halus, maklum dengan bangunan yang ditinggalkan. Saya sendiri terasa malas untuk study yang amat sangat, dan itu antara gangguan yang tanpa kita sedari.

Untuk fasa kedua ini, kami ditemani oleh ammu-ammu yang sedang mengislah bangunan yang sedang kami diami. Pada mulanya, siapa yang bertahan untuk terpaksa menjaga aurat sepanjang masa, dengan ammu keluar masuk syaqah untuk mengislah bilik air yang rosak katanya.Belum dikira bunyi bising ketukan yang agak mengganggu tumpuan untuk study. Dan, andai orang dari negeri lain bertandang, jangan terkejut, tangga kami dipenuhi mangkuk tandas dan besi-besi lain. Paling memeritkan bila air tiada, dan terpaksalah berduyun-duyun pergi ke rumah BKAN lain untuk mengambil wuduk dan air simpanan. Sampai, untung juga KLCC waktu tu, dapat tempahan nasi berlauk untuk sejumlah yang ramai. Bukan kita tidak tahu, cara orang Arab berkerja, habis rumah dipakainya kasut, hisap rokok, masuk sesuka hati, Ya Allah! Namun, inilah hikmah ujian yang kecil.

Sesekali, tazkirah selepas maghrib, mengingatkan kita selaku hamba sewajibnya redha dengan ketentuan ALLAH. Bila dibacakan firmanNya, besarnya kasihNya buat hamba yang SABAR dengan ujian. Ada teman-teman berseloroh, ammu ni nak teman kita study. Ya, masakan tidak, dari awal imtihan bermula dan khabarnya,dalam waktu imtihan hampir berakhir baru selesai kerja-kerja pembaikan.

Pesan saya buat diri ini dan teman-teman, banyakkan bersabar dengan ujian sedikit ini. Kita sebenarnya malu untuk mengeluh dengan ujian sedikit ini, berbanding ujian yang lain jauh lebih HEBAT.Kita sebenarnya beruntung kerana masih punya peringatanNya dalam setiap ujian yang tiba. Itulah HEBAT DAN AGUNGNYA kasih Allah. Mudah-mudahan, kita dapat menempuh ujian di azhar dengan baik, dan turut najah dalam setiap ujian yang kita perolehi.


Tambahan:
1. Ujian di Azhar, semua orang nak najah kan, jangan lupa doa untuk minta turut najah dalam setiap ujian dalam hidup.
2. Maaf andai kesalahan dalam tulisan ini, sekadar berkongsi rasa.
3. Terima kasih kepada musyrif-musyrif tetap, yang tidak jemu mencurahkan bakti, walau memakan masa untuk study, Moga Allah membalasi.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...