Isu Makanan : Malaysia pun ala Mesir?

Sunday, May 11, 2008


Dengan Nama Allah, yang menciptakan pena...


Melihat situasi Mesir, keadaan semakin sesak. Pasti, kala ini, belanjawan yang terbaik dibuat oleh setiap rakyat Mesir, termasuklah pelajar-pelajar Malaysia. Masakan tidak, kenaikan harga barang yang mendadak, sedikit sebanyak menjejaskan kehidupan penduduk bumi penuh bersejarah ini. Apapun jua ujian yang mendatang, pasti ini merupakan satu tarbiah rohani dari ilahi buat hambaNya.


Usai menelefon keluarga, bonda turut membawa berita yang sama dengan keadaan Malaysia. Kenaikan harga makanan terus meningkat secara mendadak. Ekonomi menjadi tidak stabil.... Saya pasti, setiap rakyat merasai bebanannya. Namun, saya tidak dapat membayangi keadaan golongan miskin, yang hidup sudah dalam kesusahan, ujian datang bertimpa pula...Didoakan moga tabah...Bimbang, teringatkan kalam Nabi SAW, "kadang-kadanng kefakiran boleh membawa kekufuran.." Sebolehnya, biarlah kita menjadi golongan yang mampu memberikan sumbangan andai harta berlipat ganda, bimbang menjadi seperti si Qarun, angkuh bila harta melimpahi hidupnya..cabaran pula buat yang si kaya..


Apapun, setiap yang berlaku, kembalilah pada Yang Esa...

Pasti ada hadiah yang kita tidak ketahui di sebalik ujian yang menimpa..Mari kita renung kalam firman suci Ilahi dalam al-Furqan:


"Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar."


Indah kalam ilahi, mengajar hambaNya supaya bersabar dan bertenang dalam menghadapi segala musibah dan ujian...Didiklah jiwa kita untuk melafazkan kalam ini, bila ujian menimpa..


Al-Baqarah- ayat 156:"(Iaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata: "Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali".


Apakah tarbiyah di sebalik segala ujian? Mungkin kita tertanya... Sungguh banyak pengajaran yang kita boleh singkap dari firman Allah ini :


"(Kami jelaskan yang demikian itu) supaya kamu jangan berduka cita terhadap apa yang luput dari kamu, dan supaya kamu jangan terlalu gembira terhadap apa yang diberikan-Nya kepadamu. Dan Allah tidak menyukai setiap orang yang sombong lagi membanggakan diri."(surah al-hadid ayat 23)


Justeru, moga kita bersabar dengan segala ujian yang datang menimpa. Ujian merupakan satu nikmat bagi meningati al-Khaliq...Jadikanlah tawakkal kepada Allah sebagai sandaran utama, disamping usaha untuk terus meneruskan hidup yang penuh dengan onak dan liku ini..


Dari Pena Saya: Moga saya jua turut tabah dalam menghadapi ujian...Ameen Ya Rabb!..

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...