Jika itu dari dia?

Sunday, April 12, 2009



Jika itu dari dia, kita?


Mensyukuri nikmat dan peluang yang diberikanNya, di tengah kekalutan menelaah, bahang ‘study maut’ dan aura imtihan musim syita’, saya diberi ruang untuk ‘menziarah’ sebentar ‘bandar’ besar Mesir, Iskandariah walau belum panas kaki berjalan. Namun, apa yang ingin saya tampilkan disini, bagaimana satu peristiwa yang begitu menyentuh hati kecil ini. Akal cuba menimbang sebaiknya hikmah kehadiran sebentar saya ke kawasan seribu khazanah ini, walau tidak keterlaluan untuk saya katakan, ‘tiada hasil’ dari tujuan sebenar ke sana.


Dia membersihkan diri sebaiknya di tepi timbunan batu-batu di pesisir pantai, di balik cerah awan yang memayungi, lembut bayu menyentuh susuk tubuh kecil itu, dan bersama riang camar berzikir mengingati Allah. Perlahan –lahan tangan tuanya menyapu muka, tangan dan seluruh anggota wajib untuk menyempurnakan wudu’. Jelas terpancar nur di wajah sayunya. Lapik plastic segera di ambil usai azan zuhur yang berkumandang. Geraknya nampak agak perlahan membetulkan plastic besar, untuk dibuat lapik menunaikan solat. Takbir didirikan dan bermulalah episod dambaan hamba buat Rabbnya. Saya begitu leka memerhati, lupa perut yang sudah lama ‘menyanyi’, minta diisi segera, setelah kepenatan berlari dan mengejar walau hasilnya tiada, mungkin. Agakan saya, dia terus menunaikan solat zuhur di bawah cahaya matahari dan dikelilingi lautan dan deru ombak Mediterannean.


Namun, sangkaan saya meleset, walau geraknya tiada upaya, dia menunaikan solat sunat terlebih dahulu.Selepas selesai segala kewajipan, tangan ditadah, mengharap penuh kekhusyukan dan pengharapan, meminta keampunan dan limpahan rezeki yang berkat. Begitu teliti dia mendirikan fardhu itu, dari pakaiannya yang bersih dan caranya berwudhu’ begitu mengagumkan. Dia terus menunaikan rutinnya sebagai nelayan, walau saya lihat, kudratnya tiada mampu lagi untuk membuat kerja-kerja sedemikian. Ya, dia hanya membantu menggulung perlahan-lahan tali bersama-sama nelayan-nelayan yang lebih muda dan bertenaga, dia masih mahu berkerja mencari rezeki, bukan hanya mengharap simpati. Subhanallah!...


Apa yang ingin saya banding tarakan disini, jika itu dari dia, kita bagaimana? Kita solat belum tentu di awal waktu. Belum dikira cara kita membersihkan diri dan berwudhu’. Walau kita masih muda dan punyai tenaga, adakah kita mampu istimarar solat sunat rawatib? Adab kita dalam berdoa, adakah sebagai seorang hamba? Meminta dengan penuh malu dan mengharap sepenuhnya pada Dia, meminta dengan hati yang ikhlas dan air mata taubat yang bergelinang? Atau hanya meminta-minta tanpa rasa seorang hamba, meminta-minta tanpa rasa malu dengan dosa-dosa yang dibawa, meminta-minta dan marah andai hajat tidak dikabuli?... Ya Allah, ampunilah kami!!!


Coret Sikit :

Jika kita dengar para pimpinan atau golongan-golongan kaya, "breakfast di Kuala Lumpur, lunch di London, dinner di Singapore"……saya juga berpeluang sedemikian walau tanpa dengan kapal terbang.
"Sarapan di Cairo, lunch di Alexandaria, petang di Tanta dan dinner di Cairo"


Tambahan :

Bahan yang telah lama saya siapkan, dan baru di"publish".

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...