Isu MB Perak

Thursday, May 21, 2009

2 Menteri Besar dalam satu negeri : Tanaqud Qat’ie yang berlaku di Malaysia?

Selaku rakyat jati negeri tercinta Perak Darul Ridzuan, inilah detik dan saat yang begitu melucukan, dan menggelikan hati. Bagi orang Islam, ketauhidan kita kepada Tuhan Semesta Alam, tidak dapat dibelahbagi. Mengimani sesungguhnya Pentadbir Alam ini, didasari dengan dalil-dalil Al-Quran, merupakan satu kewajipan yang pasti. Tentu sekali mustahil alam satu ini ditadbir oleh 2 tuhan, yang saling berebut-rebut untuk mengatur mengikut acuan masing-masing(wahua muhhal).

Nah, bagaimana pula dengan satu negeri ini? Perak yang seakan kilauan emas yang bersinar-sinar sejak kemenangan Pakatan Rakyat dalam Pilihanraya Umum yang lalu, mengangkat seorang jurutera dari PAS, Dato’ Seri Ir Nizar Jamaluddin sebagai menteri besar yang sah. Negeri Perak yang sebelum ini, ditadbir oleh Barisan Nasional sendiri, tidak pernah dilanda garuda todak yang melampau, setiap kali berakhirnya pilihanraya umum. Ya, rakyat Perak memlilih calon pimpinan mengikut kehendak mereka, jika sebelum ini, mereka memberi mandat kepada kompenan parti yang paling memberikan ‘jasa’ kepada pembangunan negeri tersebut, maka untuk kali ini sahaja, apabila pilihan mereka adalah Pakatan Rakyat, segalanya seolah-olah tidak meredhai keputusan dan kehendak itu.

Pilihan Rakyat Perak ‘dibakulsampahkan’?

Inilah kenyataannya! Benarkan pilihan rakyat ‘dibakulsampahkan’? Jawapannya cukup jelas sekarang. Kita sudah lihat bagaiamana setiap episod-episod yang berlaku di Perak. Bagaimana seawal kenaikan Pakatan Rakyat di Perak, hak mereka seakan dicabul! Buktinya cukup banyak. Saya melihat, anda melihat dan rakyat melihat. Penguasaan media eletronik dan cetak digunakan sepuasnya. Pelbagai gambaran buruk yang ditonjolkan media kepada Pakatan Rakyat yang mentadbir di Perak. Konon, pada awalnya, Pakatan Rakyat tidak sebulu, sering bergaduh dan tidak dapat berkerjasama. Lucu bukan?, adakah perselisihan pendapat, dikira tidak dapat berkerjasama, atau tidak relevan untuk mentadbir sebuah negeri? Adakah Islam tidak meraikan khilaf dan ikhtilaf ulama’?

Sejak itu, media lebih berminat untuk meninjau-ninjau Pakatan Rakyat di Perak, dan mencari sebanyak mana berita yang boleh dimuatkan bagi menjelaskan “kekalutan, ketiadak aturan, kekurangan, dan segala istilah” yang mengatakan Pakatan Rakyat tidak pernah layak untuk mentadbir Perak. Bagaimana dengan pilihan rakyat ini? Hanya dibakulsampahkan sahaja? Apa guna pilihanraya, yang konon memberikan mandat seluasnya kepada rakyat? Tetapi, belum cukup setahun, pelbagai konspirasi yang dibuat. Bagaimana hak rakyat yang memilih pimpinan mereka? Kenapa semua ini berlaku bila PR menang, mengapa tidak berlaku di negeri-negeri yang dimenangi oleh BN sendiri?


Tambahan:
Banyaknya soalan saya, siapa nak jawab ni?

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...