Bubar DUN PERAK?

Thursday, May 21, 2009

Bubar DUN Perak: Penyelesaian atau Penyesalan?

Isu Perak semakin hangat kini, hingga menunggu keputusan Mahkamah atas rayuan yang dibuat oleh Dato’ Seri Ir Nizar sendiri, setelah penggantungan kembali haknya sebagai MB yang sah. Kini, rakyat Perak umpama bahan mainan parti-parti di Malaysia. Siapakah yang mempermainkan pilihan rakyat Perak? Mungkin, kita selaku rakyat, tidak mengerti apa yang berlaku sebenarnya. Namun, segalanya sudah pasti, dengan apa yang dizahirkan sendiri mereka, pihak-pihak yang punya kuasa.

Rakyat kini sudah muak, nasib dan maruah tidak terbela, sebaliknya pimpinan sibuk merebut kuasa. Siapakah yang berhak kini? Jawapannya pasti ada pada rakyat sendiri. Mereka punyai pandangan dan penilaian sendiri. Saya tidak berani untuk mengulas andai pilihanraya berlaku di Perak, apakah BN atau PR akan memerintah? Namun, andai benar DUN di bubar, rakyat akan menggunakan kuasa mereka:

1. Samada jemu dengan PR dan ingin beralih kepada BN, sejak pilihanraya umum yang lalu,:
2. Atau, tidak puas dan tidak sempat merasa sentuhan PR memerintah Perak, dan ingin melihat kembali Ir Nizar melambai tangan tersenyum ringan atas kemenangan.

Pendapat tokoh pimpinan mengenai pembubaran DUN:

Tuan Guru Nik Abdul Aziz, berpendapat DUN Perak perlu dibubar, atas alasan-alasan yang perlu. Melihat kepada senario yang tidak sudah-sudah masuk dan keluar mahkamah, siapa yang mahu memimpin rakyat dan melaksanakan perkhidmatan yang terbaik kepada rakyat dalam tempoh keluar masuk mahklamah tanpa penyudahannnya? Pelbagai konspirasi dan pencabulan undang-undang yang tidak sudah-sudah.

Tun Dr Mahathir pula, melihatkan tidak ada sebarang kewajaran kepada pembubaran DUN. Andai, Ir Nizar, masih sah sebagai MB, maka satu cara untuk menidakkannya, dengan membuat undi tidak percaya dalam sidang DUN. Inilah cara terbaik buat BN, dari rela menaruhkan nilai yang besar dalam pilihanraya. Kata-kata beliau, seakan menampakkan ketidakyakinan kepada BN sendiri untuk menang dalam pilihanraya nanti, kerana dia orang veteran, dan sudah Nampak gelodak-gelodak keruh yang bakal menenggelamkan BN nanti. Ya, beliau, tidak menaruh harapan yang besar buat BN dalam pilhanraya andai ianya diadakan! Masakan tidak, igauan kemenangan PR dalam beberapa kawasan dalam pilihanraya kecil seolah-olah memberi signal BN menempuh arus kesukaran kesan kebangkitan rakyat yang tidak dapat dibendung. Lihat saja Bukit Gantang, Permatang Pauh, Kuala Terengganu, Bukit Selambau dan beberapa kawasan lain.

Presiden Dewan Negara, Tan Sri Dr Abdul Hamid Pawancik:
“the political situation in Perak has reached a stage that required the people to choose again”,
Ya, memang inilah hakikat penyelesaian isu di Perak.Kembalikan kepercayaan rakyat yang selama ini hanya dipermainkan dan dibakulsampahkan.

Veteran UMNO, Tengku Razaleigh Hamzah:
“pembubaran satu-satunya cara keluar dari krisis yang berlaku di Perak”.

Pengerusi Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia( SUHAKAM) Tan Sri Abu Talib Osman juga menggesa pembubaran DUN dan seterusnya pilihanraya bagi membolehkan rakyat memilih.

Bagaimana pendapat Perdana Menteri Malaysia? Beliau begitu sibuk dengan Perak dahulu, tapi sekarang sudah sibuk menunaikan misi “Satu Malaysia, Rakyat Didahulukan, Prestasi Diutamakan”. Kita menunggu adakah hak rakyat di Perak didahulukan? Atau sebaliknya… Namun, isyarat dalam kenyataan beliau dalam pilihanraya di Penanti, seolah-olah sudah dapat dikenal pasti. Beliau juga tidak yakin untuk berdepan dengan pilihanraya. Ya, beliau juga tidak bersetuju untuk diadakan pilihanraya.Alasan budak dan dilihat tidak ada semangat untuk memberikan khidmat terbaik kepada rakyat, bagaimana nasib pengundi BN di Penanti, andai tidak meletakkan calon?

Maka, akhirnya, andai pilhanraya diadakan di Perak, adakan ianya adalah satu penyelesaian atau penyelesalan bagi BN dan PR sendiri?

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...