Isu Tudung : Malaysia ala Turki

Saturday, May 10, 2008

Isu Tudung : Malaysia ala Turki


Saya agak terkejut sebenarnya membaca berita ini. Sungguh, saya memang tidak tahu sebenarnya larangan pemakaian tudung turut ada di negara Malaysia ala Islam Hadhari. Hampir terkejut, namun inilah kenyataannnya! Anda boleh membaca sendiri dan lihat saja susunan ayat berita ini, jelas menunjukkan Malaysia bukanlah sebuah negara yang demokrasi dan Islam Hadhari seperti yang diomong-omongkan. Maaf, bahasa yang agak kasar, namun hati saya tidak puas melihat situasi dan suasana begini. Mari kita baca sikit :


Harian Metro, Jumaat, 9 Mei 2008.


Malah, biarpun penampilan barunya itu ditonjolkan kepada penonton bermula 18 April lalu, wanita jelita ini nyata amat puas.Apa tidaknya, selepas tiga tahun dia memendam hasrat murni itu, akhirnya termakbul juga.Kini, penonton saluran RTM1 yang menonton Dunia Hari Ini jam 11 malam dan Warta 1.30 Pagi setiap hari tentunya terpegun dan bertanya sebab perubahan itu.Malah, mungkin juga ada yang menganggap perubahan drastik anak kelahiran Pontian, Johor ini sekadar sementara, suka-suka atau mengikut gaya semasa.


Namun, Hamidah atau mesra dengan panggilan Mid mempunyai alasan kukuh mengenai penampilan barunya.Kata Hamidah, dia bertudung dengan niat menutup aurat kerana Allah dan bukanlah mengikut peredaran zaman ataupun mengejar publisiti.


Ini bukti jelas apa yang mahu saya 'highlight'kan :


Akui wanita berpengalaman luas ini, sekarang dia juga menjadi pelopor penyampai berita wanita bertudung ‘pertama’ di RTM.


“Sebaik mesyuarat pasca Kabinet Kementerian Penerangan memberi kelulusan penyampai berita wanita di RTM kini boleh tampil bertudung, sayalah individu paling gembira.


“Selepas sekian lama perkara ini disuarakan, baru sekarang ia dibenarkan untuk dilaksana.


Baca lagi, ada syarat nak pakai tudung :


Saya bertuah kerana dapat juga tampil bertudung. Namun, bukan mudah mendapatkan gaya tudung yang sesuai seperti ini untuk digayakan. Ia berikutan, kira-kira 20 gambar gaya ikat tudung pelbagai cara dihantar untuk dinilai dalam mesyuarat itu.


“Ini kerana mengikut antara syarat ditetapkan, cirinya mestilah beridentiti tudung RTM. Malah, setiap tudung digayakan harus ada dua tona warna dan pemakaiannya kemas. Tidak ketinggalan, personaliti yang bertudung itu juga perlu bertudung sepenuh masa,” katanya.


Apa perkiraan anda dengan kenyataan ini :


“Selepas 62 tahun, RTM memecah 'sejarah' dengan membenarkan penyampai berita wanitanya tampil bertudung ketika bersiaran. “Namun, perubahan ini bukan saja pada RTM, tetapi terlalu besar buat diri saya. Kalau dulu tidak bertudung, kini bertudung pula.“Bila masyarakat sudah menonton, mestilah mereka memberi komen dan maklum balas. Apapun, setakat ini penerimaan yang saya terima sangat positif dan baik.


Bukan hendak perasan, ramai yang menghamburkan kata-kata pujian kepada saya.“Saya amat bersyukur ke hadrat Ilahi. Nampaknya, laluan untuk wanita bertudung tampil menyampai berita di RTM sudah pun dibuka. Kini, sesiapa yang berbakat dan berminat tidak perlu risau sama ada boleh bertudung atau tidak di RTM,” katanya.


Dan, saya amat malu dan segan untuk terus membaca, sebagai seorang muslimah, bagaimana hak tuntutan Islam dinafikan begitu mudah :


Sementara itu, bekas penyampai berita RTM, Wan Chik Hashim atau lebih dikenali sebagai Wan Chik Daud berkata tindakan RTM mengeluarkan kelulusan penyampai beritanya boleh bertudung kini adalah tepat dan seharusnya dilaksana sejak dulu lagi.Kata Wan Chik, sebagai negara yang agama rasmi Islam dan majoriti warganya juga Islam, perkara dituntut agama supaya golongan wanita menutup aurat memang wajar diambil kira.


Ini kerana, ia bukan saja hukum Tuhan, tetapi melambangkan identiti Malaysia sebagai negara Islam.“Kalau negara jiran kita, Brunei sudah lama membenarkan pemakaian bertudung kepada penyampai berita wanitanya yang beragama Islam, mengapa tidak Malaysia.


“Saya bukan mahu memuji saja-saja, tetapi negara itu turut mensyaratkan supaya penyampai berita wanita bukan Islam memakai selendang.“Apapun, di tanah air sendiri lain pula pelaksanaannya.


Pada 1984, ketika masih berkhidmat lagi di RTM, saya pernah menyuarakan hasrat bertudung selepas pulang daripada mengerjakan haji. Namun, ia tidak dibenarkan sama sekali ketika itu.


***


Dari pena saya : Kepada semua muslimah sepatutnya menunaikan hak ini dengan sebetulnya tanpa ada sebarang kongkongan dari pihak lain...Tegakkan kebebasan dan hak kita!!..

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...