Muhasabah musim imtihan

Tuesday, January 8, 2008




Kehangatan bahang imtihan begitu terasa sekali. Kala ini, seluruh otak-otak dan anggota badan warga Azhari bertungkus lumus melakukan kerja 'overtime'. Jika sebelum ini, otak itu dibiar asyik berehat, kini, setiap saat dan masa, disumbat segala ilmu yang dulu hanya di kitab, ke dalam otak, hinggakan adakala anggota lain terbiar, tak diberi perhatian, tak dilayan secara adil...Jika dulu, solat Hajat, Tahajjud, Taubat, dan segala solat-solat sunat tak pernah didirikan, kini, menjadi rutin harian, biar penat mana pun mata dan badan yang berkerja setiap hari. Mungkin ini satu anjakan yang baik, menanam benih-benih mahmudah yang suci. Moga-moga malan ini diistiqamahkan hingga ke akhirnya.


Namun, ada juga yang sebaliknya, menghadapi imtihan dengan begitu culas sekali. Solat jemaah entah ke mana, solat sendiri dirasakan lebih menjimatkan masa, makan sendiri lebih puas, tak perlu menunggu teman lain, bacaan surah yasin atau sebagainya, yang biasanya dilakukan secara berjemaah, lebih selesa dilakukan sendiri kala ini. Hinggakan kadangkala, solat Subuh yang amat dititik beratkan oleh junjungan besar Nabi Muhammad SAW, dipenuhi kala mentari mula berlari menjelma diri." Ala, study malam, bangun pun lambat juga lah.Aku nak najah, mesti kena pulun, usaha mesti mantap sheikh, kalau tak pulun, nanti menyesal setahun...ala, terkantoi subuh, bukan sengaja...dah tak sedar.."
Apa pun juga alasan yang cuba diberikan, kembalilah kepada niat sebenar dalam menuntut imu Allah SWT. Adakah semata-mata study, hingga terabai solat Subuh..? Jika alasan 'tidak sengaja', itu telah menyalahi adat...menempah maut dengan tidur lambat, hingga amalan pertama yang akan ditanya oleh Allah dilakukan umpama melepaskan batuk di tangga..hingga kadang-kadang tidak merasakan apa-apa dosa , malah apa yang dilakukan umpama sudah biasa. Bukanlah salah untuk dirikan malam itu dengan study atau sebagainya, tapi pastikan ada usaha untuk ditunaikan solat Subuh itu secara sempurna.


Muhasabah ini pastinya pertama sekali tidak lain dan tidak bukan untuk diri ini, dan seterusnya untuk semua yang sudi membaca. Kadang-kadang imtihan yang dihadapi dianggap begitu serius, hinggakan tiada yang lebih penting melainkan study.Yang pasti, imtihan di alam barzakh dan imtihan di padang Mahsyar sedang menanti...Cuma, tanyalah diri kita, apakah persediaan yang akan kita bawa untuk ke sana, imtihan yang tiada istilah "i'adah", imtihan yang tiada istilah "Istisna' ", imtihan yang tiada istilah untuk kembali memperbaiki..Imtihan yang pasti ganjaran dan tempat kembali yang kekal abadi.


Sekadar itu, nukilan yang bisa hadir menemani laman ini.Akhirnya, maaf dipohon kepada semua atas segala salah dan silap. Salam imtihan...Salam Penuh Kejayaan...Salam Penuh Harapan..


Satu sms menarik yang mengegarkan al-Qalb ini, untuk dikongsi bersama...


"Jika ilmuku untuk kemahsyuran, keagungan, keegoan, hancurlah aku kerananya..!
Jika ilmuku, satu jalan memburu RedhaMu, mencari kasihMu, merayu cintaMu,
Tundukkan aku pada ketentuanMu.."


(Terima kasih buat si pengirim...)

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...